torsdag 15 mars 2007

Rättspsyk i Sundsvall


Distriktsturnéns första dag: Sundsvall. Västernorrland är det enda distriktet i Liberala ungdomsförbundet som jag under min aktiva tid sedan fjorton års ålder aldrig besökt. Mest beror det kanske på distriktets tidigare distriktsordförande, Berivan Mohammed, som skötte distriktet med så säker hand att ingen hjälp behövdes. Men nu var jag här, och det blev ett riktigt trevligt besök. Nuvarande DO:n Per Wester ligger i lumpen, men jag och förbundssekreterare Jimmy Drushammar hade ändå sällskap av Sundsvalls bästa, Mexhide Spahija och Anders Persson, under hela dagen.

Besöket inkluderade givetvis ett hej till folkpartisterna och en etikdiskussion, en klasspresentation på en friskola som påminde mycket om den jag gick på i Göteborg, prat om distriktet och förbundet i allmänhet – och ett besök på rättspsyk. Det senare är inte så oortodoxt som det låter och var helt inplanerat. Den borgerliga regeringen har lagt en del nya förslag som berör rättspsyk och jag var nyfiken på hur verksamheten såg ut. Efter besöket i Sundsvall kan jag inte annat säga än att jag är imponerad. Här använder man sig exempelvis redan av det regeringen nu vill utreda: Villkorlig frigivning för patienter som sköter sig, tar sina mediciner, kommer in på samtal etc. Spännande!