fredag 2 mars 2007

Finns Situation Stockholm i Göteborg?


Den smarta frågan ställdes av en stockholmskompis för ett tag sedan. Svaret är: Nej, Situation Stockholm finns givetvis inte i Göteborg. Här har man egna hemlösa, och en egen tidning för om och såld av hemlösa: Faktum. Idag passade jag på att besöka dem för att försöka sätta ner foten i problemet med en välfärdsstat där människor lever hemlösa. Jag är trött på allmänna floskler, på tak-över-huvudet-garantier som regeringen försöker få att framstå som ny trots att den är gammal och beprövad, trött på att hänvisa allt till bättre arbete (hur ska man orka arbeta utan bostad?) och psykiatri (hur ska man kunna bli frisk om man kämpar för sin överlevnad hela tiden och aldrig får trygghet). Jag är trött på attityden som många myndigheter har, att hemlösheten är frivillig. Sluta nu, var är er tro på rationella människor? Vem skulle välja att sova ute i ett slaskigt Göteborg om man kan slippa? Frågan borde vara omvänd: Vilka krav är egentligen rimliga att ställa som motprestation på människor? Och som klockrene Max Markusson, verksamhetschef sa: Varför ger man människor Altboenden? Behöver människor verkligen träna sig på att bo?”. Nåja, nu sitter jag och värker fram en motion till folkpartiets landsmöte. Den ska bli bra, tänker jag mig, den ska i alla fall ta ställning och föreslå nya grepp så att vi kommer någonstans. Till dess: Se till att ni stöttar Faktum, Situation Stockholm och liknande verksamheter. Om ni inte bor i en stad med verksamhet av den här typen kan man alltid vara med och sponsra på håll (LUF gör det exempelvis) eller genom att köpa en snygg tröja. För tänk på att det är privata initiativ som jobbar hårt och som behöver vårt stöd!