söndag 28 januari 2007

Lundsbrunn konferansen


28 januari, Lundsbrunn: För sjunde gången – varje år sedan mitt engagemang i ungdomsförbundet, med undantag från förra året – besökte jag Lundsbrunn, samlingskonferensen för Västsveriges folkpartister. Jag ska erkänna att jag saknade konferensen förra året när jag flyttat från Väst och inte längre hade anledning att närvara. I år var dock ett toppenår! Trots att denna del av folkpartiland tappat en del mycket bra riksdagsfolk och en del andra förändringar gjorts var humöret på topp. Om man ska säga något så är det att stämningen var just energisk – här finns det folk som verkligen vill styra Alliansen åt rätt håll – folkpartihåll. Frågor om småföretagande och socialt utsatta stod högt på deltagarnas prioriteringslistor. Själv fick jag tillfälle att hålla ett föredrag om flyktingpolitik för en fullsatt och intresserad sal. Det är alltid en lika fantastisk upplevelse att prata flyktingpolitik med folkpartister. Medlemmar som man tidigare upplevt som ganska distanserade berättar om sina egna flyktinggömmarminnen och vissa rörs till tårar. Som en naturlig ryggradsreflex kommer flera partister fram till kloka slutsatser och i den här gruppen är solidariteten med andra människor så hög att man måste förklara att andra mer pragmatiska argument också måste plockas fram. Att LUF Väst lyckades samla in hela 5000 kr (!) till flyktingfonden dagen innan mitt föredrag visar verkligen på att engagemanget finns. Bra jobbat Väst!
Ja, att komma till Lundsbrunn är lite som att komma hem. Det är häftigt att varje år träffa dessa strävande folkpartister som jobbar så hårt i olika delar av Västsverige och se hur de utvecklas och vad de kan. I år blev det extra trevligt för mig, med många gratulationer till ordförandeskapet – vilket givetvis, på klassiskt folkpartivis, betyder ett ordentligt kramkalas.