tisdag 30 januari 2007

Liberala gruppen


Tillbaka i Stockholm igen. Efter möte med folkpartiets riksdagsgrupp var jag sen till Liberala gruppen. Det är centerpartisterna Fredrick Federley och Annie Johansson som bestämt sig för att med kraft ta tag i centerns ideologiska uppvaknande. Att fler vill värna om de liberala värdena och det liberala varumärket borgar gott inför framtiden. (Centerns omsvägning i frågan om etanoltullar och EMU-samarbetet är också trevligt för liberalismen...Men shit, om Fp hade svängt i en fråga som profilerat partiet så mycket i en folkomröstning hade jag banne mig haft svårt att driva trovärdiga valrörelser senare...). Idén med Liberala gruppen är hur som helst trevlig i sin enkelthet. I stället för att ägna sig åt att stånga huvudet mot motståndare är "gruppmötena" ett sätt att mötas och diskutera inom den liberala sfären. Det innebär kanske inte debatt utan faktiskt diskussion - och idéutveckling. Kul! Temat för denna kväll var platt skatt och det var väl kanske inte hur radikalt som helst, men visar förutsättningar för att mötena kan bli bra.

Som LUF:are kände jag mig vilsen vid ett par tillfällen dock. Det är få andra möten jag går på som bjuder på vin på detta sätt, få andra möten där det finns människor i publiken som blir tårögda vid tankar på skattesänkningar eller talar om ekonomisk politik som "Vi i XX som sett ljuset...". Det som gjorde mig mest brydd var mannen som reste sig upp och sa: Vi från Föreningen vill bara säga att...". Det tog mig ett tag att förstå vilken förening det var.