lördag 24 februari 2007

Mera hästar



Vanligtvis bloggar jag inte om privatsaker, men jag kände ett behov av att dela med mig av det som är mitt sportårs höjdpunkt: Göteborg Horse Show i Scandinavium. Hit har jag gått sedan jag var tio, sett de stora stjärnorna (jag hann med att se drömhästen Milton, det ni!) hoppa med den där kraften hästar besitter, sett fyrspannen köra löjligt snabbt, applåderat vinnarna under segervarvet och suktat efter lotterihästen. För några år sedan talades det om att flytta hela arrangemanget för att ett visst lag i en annan viss sport skulle få spela slutspel i hemmaarenan, men de tankarna avslogs snabbt. Showen är stor. Inte ens de stora ”manliga” sporterna kan dra in så mycket pengar att det är värt för Scandinavium att boka om. Och till min glädje kunde jag konstatera att förutom den sedvanliga generationsblandningen fanns även fler killar än vanligt i publiken. Hästsporten är stor – när ska resten av sportvärlden upptäcka det?