torsdag 24 maj 2007

Slöjdebatten fortsätter...

För någon vecka sedan skrev jag en krönika i Göteborgs-Posten om den ständiga förbudsdiskussionen om slöjan. För att stjäla ingressen:

Tolerans handlar inte om att vi tillåter det vi redan accepterat. Tolerans innebär att tillåta även det vi inte kan förstå. Vi måste lära oss upptäcka och angripa förtryck på andra sätt än genom stora generella förbud mot små grupper.

Nå, krönikan var inte världens mest radikala, men ämnet är alltid hett. Trots att tanken med krönikan snarare vara att visa att det finns lösningar på problem som kan uppstå, att påpeka att förbud måste motiveras tungt och att alla borde få uttrycka sig genom sin klädsel, var reaktionerna på krönikan givetvis utifrån min oförmåga att förstå att alla som bär slöja är förtryckta. Jag fick mail efteråt som liknande slöjan med kvinnlig omskärelse, och mail med frågor som "Anser Frida Johansson Metso att även nazist- och kommunistuniformer ska vara tillåtna överallt?" eftersom slöjan likställdes med terrorism.

Krönikan i sig var ganska fredlig. Jag menade bara att eftersom vi inte kan påvisa att varje kvinna bär den av tvång, är det orimligt att ta till stora förbud för att rädda människor som inte behöver räddas. Vi måste hitta andra sätt att se förtrycket än det som sticker i våra ögon. Till min förvåning svämmade sedan mailboxen över av mail från kvinnor som bär slöja som som blev jublande glada över min krönika. Eftersom de sällan syns eller hörs i debatten vill jag låta några av dem höras här:

--
Hej;
Jag är så glaaaaad! Tack så jättemycket för din krönika om slöjan! Känns skönt och tryggt att veta att inte alla klassar mig som förtryckt och hjärndöd trots att jag om och om igen insisterar på att jag själv känner mig så fri och lycklig som det bara går. Och veeeerkligen kul att för en gångs skull betraktas som en mänsklig varelse som faktiskt kan fatta sina egna beslut och inte behöver "räddning" och "befrielse" från en främling som inte vet ett *pip* om mig.

--
Härmed vill jag i såväl FRIDS som mitt eget namn tacka Frida Johansson Metso för hennes krönika i Göteborgs-Posten den 7 maj. Som praktiserande muslim (och kvinna) är det väldigt sällan man känner igen sig i olika artiklar och debatter som förs om islam i allmänhet och den muslimska kvinnan i synnerhet. Det är sällan som en debattör ifrågasätter det som alla redan tar för givet, att den muslimska kvinnan är förtryckt.

--
Jag trodde aldrig att jag skulle uppskatta eller se upp till en folkpartists åsikter, men jag kan bara graturela folkpartiet för att ha en klok politiker som Frida Johansson. Det känndes bra när jag läste GPs gästkrönika och kände att det finns visst politiker som är vidsynta, kloka och demokratiska. Jag är muslim och många med mig är trötta på de fördomar och dubbelmoraltänkandet bland vissa politiker och att muslimer alltid blir samhällets syndabock. De kloka åsikterna som jag läste om i din krönika kan innebär ljusare framtid och ett bättre Sverige för alla.

---
Som grädde på moset finns också en artikel från expressen.se för den som fortfarande jämför slöjan med könsstympning. http://www.expressen.se/lasarnasexpressen/1.692906