onsdag 23 maj 2007

Flyktingmanifestation


Varje onsdag på Mynttorget i Stockholm, precis utanför riksdagen, håller nätverket Papperslösa Stockholm manifestation. LUF försöker vara med varje gång och idag deltog jag med en kort appell. I de senaste riksdagsdebatterna har mycket utav Fp:s svar mest handlat om arbetskraftsinvandring. Ingen verkar ha svar på vad som händer med dem som inte fick stanna i o m den tillfälliga lagen. Att vänsterpartiet utnyttjar läget med en ny regering och att sossarna slutligen bestämt sig för att lämna moderaterna i sticket tycker jag är bra. Att sossarna inte hjälper moderaterna är toppen - att moderaterna måste söka stöd hos övriga borgerliga partier borde innebära en bättre flyktingpolitik. Men fp, c och kd röstar ner vänsterns förslag, förmodligen i väntan på en regeringsuppgörelse. Jag måste fråga mig vad den uppgörelsen kommer innehålla, som gör att man inte kan rösta för förslag som man lobbat för i flera år? Därför står jag på Mynttorget - och tänker komma så många onsdagar jag kan, tills Fp styr upp och moderaterna ser sig övermannade.