söndag 1 april 2007

Universitet Liberal


Jag älskar Universitet Liberal, LUF:s utbildningsstorsatsning för medlemmarna. I år höll vi till i Växjö på Katedralskolan hos den trevlige rektorn Yngve. I flera år har jag tyckt att UL inte riktigt gått framåt. När jag åker på en utbildning vill jag lära mig något nytt, oavsett om jag varit med länge än de flesta nuförtiden. Så det var min målsättning, att alla skulle bli stimulerade. Dessutom ville jag att medlemmarna skulle åka därifrån med en känsla av att vara lite nyförälskade i LUF. Flera år av valkampanjer och nu dataskandalen i höst har gjort det jobbigt att vara LUF-medlem. Men inte mer! Vi såg till att hinna med både ideologiska och mer specifikt etiska diskussioner. Allt från prostitution, u-landsbistånd, offentlig sektors storlek, miljöhotet och ”blattepolitik” diskuterades. De inbjudna talarna var fantastiska, diskussionerna nätterna igenom var precis vad LUF behövde och trots att jag ägnade mycket tid åt att fokusera på att allt flöt som det skulle kände jag det: Jag tycker om LUF. Och jag lärde mig. Härligt!
Dessutom lanserades LUF:s senaste tröja. Det är inte en direkt kampanjtröja, utan mer något man kan ha på sig när man känner för det, men som ändå sprider LUF:s varumärke och att man är stolt över sitt LUF-medlemskap. Jag är extra stolt över tröjan efter det faktiskt är min begåvade lillasyster Elina som blev den som fick designa tröjan som nu finns på LUF:s webbshop. Köp den, bär den!